Lisatud korvi

Berrichi looduskosmeetika brändi sünd

Eesti rohekosmeetika lipulaev Berrichi on uus Eesti edulugu, mis ühendab vanaemade tarkused, aasia traditsioonid ning teaduslikult tõestatud innovatsiooni.

 

Berrichi looja Berit Joosepit on juba lapsest saadik kasvatatud usus, et looduslik ja naturaalne on sinu kehale hea ja meie kehal on uskumatu võime end ise tervendada. Peale teise lapse sündi nägi Berit vaeva, et oma näonahk taas korda saada ning kui ta kosmeetikakaupluste ja apteekide lettidelt abi ei saanud asuski ta uurima ja katsetama kuidas kodus ise kreemi valmistada. Abiks olid nii emalt ja vanaemalt saadnud vanarahvatarkused kui ka kogu info mida ta võis ise interneti avarustest leida. Esimesed kreemikatsetused jagas ta laiali oma sugulastele, sõpradele ja tuttavatele, kes kõik kiitsid ja teda tunnustasid.

Kodukosmeetikaks oleks see ka jäänud kuid ühel perereisil Balile märkas Berit kui palju Aasia kalaturgudel müüakse vetikaid ja samuti kasutatakse traditsiooniliste kosmeetiliste protseduuridel kohalike vetika ekstrakte ja tinktuure. Beriti abikaasa Janno märkas juhuslikult Balil, kala retkel kuidas eakatel kaluritel on peopesad pehmed ja siidised nagu beebil, kuigi nende näonahk on päiksest parkunud ja kortsus. Lähemalt uurides selgus, et põhjuseks on see, et nende käed puutuvad päevast päeva kalavõrke puhastades kokku vetikatega. See andis mõtteainet Beritile ja Jannole ning tagasi koju jõudes võeti ette tee Tallinna Ülikooli Tervise- ja loodusteaduste proffessori Rando Tuvikese juurde, kes on üle maailma tuntud vetika uurija.

Koostöös Phd Rando Tuvikesega sai teostatud esimene uuring selgitamaks välja, et Läänemeres kasvavas punavetikas esinev aine Furtsellaraan on kõrgete antioksüdantsete omadustega ning sobiv koostisosa Beriti kreemile. Furtsellaraan on ammu tuntud just toiduainetööstuses kui võtmekomponent marmelaadi valmistamisel ning seda polnud teadaolevalt kunagi varem kasutatud kosmeetikatööstuses. Siiski polnud kreemiretsept veel valmis. Testreid jagati laiali tagasiside saamiseks kosmeetikutele ja ilusalongidele. Prooviks saadud näidistega jäädi rahule kuid keegi ei kiitnud seda üleliia. Berit otsustas minna teisele ringile ning kohtus taas Phd Rando Tuvikesega ning sel korral soovitati Ülikoolist testida veel paari erinevat vetikaliiki. Sõelale jäi Astaksantiin, mis on maailma tugevaim looduslik antioksüdant ja tuntud koostisosa toidulisandites. Järgnesid taas uuringud ja katsed ning sel korral saadi testijatelt ja katsetajatelt maksimaalsed kiidusõnad. Kreemi retsept oli valmis, kuid see oli alles kogu teekonna esimene samm.

Berit ise on hariduselt raamatupidaja ning tema abikaasa Janno kirjastab raamatuid, neil mõlemal on küll ettevõtja hing ja kogemust kuid kosmeetikavaldkonnas olid nad kogenematud. Berit meenutab muigega, kuidas nad esimest korda kahekesi ülikoolis Rando Tuvikese jutul käisid ning sealt lahkudes üksteisele otsa vaatasid ja naerma hakkasid, sest nende jaoks oli suur osa teadlase keerukast jutust ning teaduslikest väljenditest arusaamatud. Ülikool andis sisendi kreemi valmistamiseks retsepti näol, kuid kuidas edasi? Need teadmised Beritil ja Jannol puudusid. Tutvusringkonnast hakati läbi sõeluma kõiki kontakte, kellel mingid kogemused olemas kosmeetika vallas ja uuriti ka kuidas tootmisega alustada, milliseid seadmeid valida ja kust pakendeid soetada. Kahekümnest kaheksateist soovitasid mitte seda teekonda ette võtta, sest kosmeetikaäris on konkurents meeletult tihe ning läbi lüüa väga raske. Mitmel korral kaalusid nad, et jätavad plaani pooleli. Ei tea kas see oli Eestlaslik jonnakus aga Janno on tunnistanud, et mida rohkem tal soovitati selle äriga mitte alustada, siis seda rohkem tundis ta hingest soovi neile skeptikutele just näidata, et sellega on võimalik hakkama saada ja asi käima panna.

2016 sügisel pakuti võimalust osaleda Baltic Blue Biotechnology Alliance konkursil, kus valiti igal aastal mõned start-upid keda BBBT Allince toetas rahaliselt ning professionaalsete mentorite abiga.
Janno meenutab, kuidas ta selle hetkeni oli pigem toetavas rollis ning abikaasa äriplaani väga tõsiselt ei suhtunud. Berit saatis Janno Helsingisse pitchima ning kui BBBT Alliance valis neid enda projekti partneriks siis tunnistab Janno, et ka tema loovutas oma südame lõpuks Berrichile.

BBBT Alliance mentoritelt saadi väärt teadmisi väikse tootmise rajamiseks, tooraine tarnijate leidmiseks ning 2017 suveks ehitati oma kodu garaazist ümber 45m2 suuruse pinnaga labor, kus alustati esimeste kreemide tootmist. Paralleelselt väikse tootmise planeerimisega algas ka brändi loomine kuhu õnnestus kaasata üks Eesti tippdisainereid Tõnu Sikk. Brändi nimi BERRICHI võib esimese hooga tunduda ehk natuke Itaallaslik, kuid tegelikult on sellel oma oluline tähendus. Beriti hüüdnimi on lapsest saadik olnud Berr ja Chi tähendus tuleb Aasiast ning sümboliseerib spirituaalset energiat ja hinge. Piltlikult öeldes ongi Berrichi kreemides killuke kreemi looja Beriti hinge. Esimesed kolme kreemi nägid turuvalgust 2017 aasta oktoobris, Ilumessil, mis toimus 13 kuupäeval reedesel päeval.

Esimesed kaks aastat toodetid kreeme oma kodutootmises. Tootmine toimus õhtuti peale päevatööd, Berit keetis kreemi valmis, Janno doseeris ning lapsed pakendasid kreemid karpidesse. Samal ajal kontrolliti laste kooli kodutööd ning arutleti elavalt tuleviku plaanide üle. Koduturul, Eestis võeti Berrichi tooted üllatavalt hästi kohe vastu ning kõik suuremad edasimüüjad olid valmis kreemid oma kaupluse riiulitesse müüki võtma. See andis ainult motivatsiooni juurde ning kindlust, et ollakse õigel teel. Tasapisi hakkas kasvama ka Berrichi meeskond ning hakati järjest rohkem panustama turundusele ja müügile ekspordiks. Ka tootearendust pole jäetud siiani unarusse. Tänaseks on tootesarjas juba kuus kreemi ning 2021 aastal on lisaks kreemidele plaanid välja tulla ka näopuhastussarjaga. Koostöö Tallinna Ülikooliga jätkub siiani ja kõikide uute toodete arendused ja retseptid tehakse koostöös Phd Rando Tuvikesega. Tänaseks on ka välja kolitud oma väikesest kodulaborist ning ülesse on seatud professionaalne tootmisüksus Tallinna külje alla Peetris.

Et lisada tõsiselt võetavust Berrichi toodetele sai pika taotlusvooru tulemusena 2020 suvel Berrichi sertifitseeritud Ecocert Cosmos Natural sertifikaadiga.

Ekspordimüügi alustamine on väiksele brändile alati suur väljakutse aga nagu siit jutust on juba välja koorunud siis väljakutseid Joosepite abielupaar ei pelga. Tänaseks on tooted müügil Eestis naaberriikides, Lätis, Leedus, Soomes, Rootsis aga ka Saksamaal ja Austrias. Samuti leiab Berrichi tooteid Amazoni veebipoest. Beriti kirglikust hobist ja fookusest enda nahaprobleemidele alguse saanud julge ja ettevõtlik teekond on olnud inspireerivaks eeskujuks paljudele.